Välj en sida

Den naturliga starten är att undersöka vilka poddar som finns inom ämnesområdet eller som angränsar till ämnesområdet. Lyssna på dessa. Analysera vad du själv uppskattar och irriterar dig på. Tänk också till på hur podden du vill starta kan nischas så att den inte blir för lik någon podd som redan finns.

Nästa steg blir att du faktiskt tar dig tid och undersöker vad målgruppen vill ha innan du startar podden, det gör att chansen att podcasten kommer att lyckas ökar mycket. Du kanske tror att just du har full insikt i vad målgruppen vill lyssna på, ja du kanske till och med är en del av målgruppen. Mitt råd är att du ändå ska du lägga ner några timmars på att fråga målgruppen om de vill lyssna på en podcast om ämnet du planerar starta podd om. Samt vad de i så fall vill höra om. Jag lovar dig att du kommer få otroligt många bra idéer när du gör en sådan liten marknadsundersökning och ställer ett antal enkla frågor till några personer ur målgruppen, exempelvis:

  • Vilka personer skulle du vilja höra på intervjuer med?
  • Ge tips på sådant som du skulle vilja tas upp i podden?
  • Vad vill du framför allt få ut av en sådan här podcast, är det att du vill lära dig om ämnet, bli underhållen en stund, bli överraskad eller något annat, i så fall vad då?
  • Kan du ge exempel på två poddar du gillar? Vad gillar du hos dessa?
  • Vad har du för önskemål på avsnittens längd?
  • Ge förslag på någon du tycker skulle vara en bra ”programledare” för podden?
  • Vad skulle få dig att tröttna på att lyssna på podden?

Så hur många personer ska du intervjua? Min erfarenhet efter att ha gjord sådana här undersökningar flera gånger är att om du verkligen intervjuar rätt personer, alltså att det är personer som är från målgruppen och att det bland dessa finns en hyfsad blandning vad gäller män, kvinnor och åldrar inom målgruppen, kommer det räcka med sex, sju eller åtta personer som du ställer frågor till. Prata med varje person 10 – 15 minuter. I så fall kommer du med liten ansträngning ha en betydligt bättre förståelse av målgruppens önskemål jämfört med om du enbart hade utgått från vad du eller företaget du arbetar på tror att målgruppen har för önskemål om en podd inom ämnet du planerar starta podd om.

När du funderar på poddens nisch är mitt råd att du hellre bör satsa på att nischa den än att starta en podd som försöker täcka över ett brett ämnesområde. Se till att nischen som podden får både är något målgruppen bryr sig om och som du bryr dig om. Det är ett tidskrävande arbete att driva en välproducerad podd och för att du ska orka i långa loppet kommer du behöva älska ämnet som podden handlar om och vilja lära dig mer om det.

Text: Lars Carlén