Tysk-Svenska Handelskammaren arrangerade en uppskattad frukostföreläsning med Peter Callius, Kantar SIFO, Carl Jan Granqvist, Saxå Bruk och Lars Carlén, Tonträff. Titeln var ”Marknadsför ditt företag på rätt sätt med podcasting”. Caset var podcasten ”Värmländska smaker”, som Tonträff producerar på uppdrag av Saxå Bruk. Föreläsningen genomfördes i Tysk-Svenska Handelskammarens trevliga lokaler på Valhallavägen i Stockholm på Valhallavägen 185 i Stockholm. En intresserad publik från ett stort antal företag var med.
Det här är checklistan med råd om podcast som Tonträff erbjöd deltagarna under frukostföreläsningen:
- Förarbetet innan start är avgörande för framgång. Därefter kan en workshop vara en bra start.
- Berättelser från spännande intervjupersoner kombinerat med journalistisk fingertoppskänsla ger avsnitt som ger långsiktig affärsnytta.
- Välkända intervjupersoner väcker intresse. Ett extra plus är om de eller organisationen personen arbetar medverkar till att sprida avsnittet.
- Erfarna reportrar tar frågeställningarna längre, vågar bjuda motstånd och får fram det som blir konkret och intressant.
- Utgå från målgruppens önskemål om podcast vad gäller avsnittens längd, lämpliga programledare och format.
- Låt arbetet växa fram efter hand.
- En plan med insatser för spridning av avsnitten behövs. Ett aktivt arbete som gör PR för podden är viktig.
- Bra bilder är viktiga för PR-arbetet med podden. Finns det inte redan bilder, så se till att foton tas i samband med inspelningarna.
- Satsa inledningsvis hellre på en låg frekvens vad gäller att publicera nya avsnitt och håll ut långsiktigt, istället för att podden bara lever en kort period.
Lyssna på avsnittet av podcasten Värmländska smaker där Carl Jan Granqvist och hans son Carl Johan Granqvist berättar om tillvaron som måltidsentreprenörer, historiska måltider, familjeföretagande och satsningen ”Värmländska smaker i kulturhistoriska miljöer”. Du kan höra på det via valfri poddapp, på Spotify eller direkt här på sidan:
Text: Lars Carlén