Att programledarrollen skulle vara slö och handla om att välja några favoritlåtar man själv gillar bäst och sitta och spontant vara lite kul och skön och säga det man kommer på i stunden stämmer inte med verkligheten. En som har bra koll på programledarrollen är Robin Calmegård som arbetar radiokanalen på Star FM.
Programledaren väljer inte musiken. Istället finns har kanalen en uttalad musikstrategi och spellistorna sätts samman utifrån research.
̶ Utmaningen inom kommersiell radio är att vi hela tiden jobbar hårt med att skala bort ointressanta saker. Det viktigaste är att vi får lyssnaren att stanna lite till och lite till. Det påverkar hur vi säger saker, som ”om en stund ska vi göra det här…”. Du får aldrig vara tråkig och aldrig sakta ner, berättar Robin Calmegård.
Att träna sitt röstläge lägger Robin ner mycket tid på. När han är hemma pratar han en hel del för sig själv för att finslipa sina prator. Ett annat tips från honom om du vill träna upp din talang som radiopratare är att lägga ner mycket tid på att lyssna på radio. Försök inte kopiera hur andra pratar på radio, men inspireras av de som är duktiga. Prator som låter sponta ligger det ofta mycket arbete bakom.
̶ Många som inte jobbat med det här blir förvånade över vad som krävs och vilket slit det är att få till bra radioprator. Låt säga att du ska berätta om en kul händelse du varit med om. Då kanske du först gissar att det kommer ta dig 30 sekunder att berätta om den, men när man tar tid brukar det visa sig att det tar längre än man gissat. Det man tror ska ta 30 sekunder kan lätt dra iväg till två och en halv minuters prat. Det kan kännas omöjligt att kunna korta ner och berätta om händelsen snabbare, men efter flera genomgångar har du ofta ändå lyckats skalat bort så mycket att du berättar om händelsen på 30 sekunder.
Radio och podcast
På NENT har Robin Calmegård haft flera olika uppgifter, bland startade han bolagets poddproduktion och har också coachat programledare för poddarna och redigerat poddavsnitt. Med de 30:års erfarenheter av radio som NENT har finns mycket kunskap om att få till underhållande och engagerat berättande med ljud oavsett om det är podd eller radio. Han understryker att för att podd ska bli bra behöver inspelningen var väl förbered med ordentlig research och planering.
̶ Gör podden så kapad som möjligt utan sidospår. Om lyssnarna gnäller om att avsnitten är för korta är det ett gott betyg. Det betyder att de vill ha mer och det betyder inte att man ska göra avsnitten längre, utan vila i suget som finns efter mer för då kommer podden överleva länge, konstaterar Robin Calmegård.
Läs om Robin Calmegårds väg till att arbeta professionellt med kommersiell radio.
Text: Lars Carlén